News


人材検索について

ハイパフォーマンススポーツに係る研究者やサポートスタッフ等の人材情報の検索ができます。HPSCに現在勤務する職員(HPSCスタッフ)、HPSCの勤務経験者(HPSC OB/OG)、HPSCの各種事業における協力者(HPSC事業協力者)のカテゴリーに分けております。人材データベースへのご登録はHPSCからご依頼させて頂いた方のみとしております。

最終更新日:2025/06/12

清水 登大

シミズ タカヒロ (TAKAHIRO SHIMIZU)
論文
タイトル
非1人称セルフトークが自己制御に及ぼす影響―制御焦点を調整変数として―
タイトル(英)
Effects of Non-First-Person Self-Talk on Self-Regulation:: Regulatory Focus as a Moderator
参照URL
https://researchmap.jp/takahiro-shimizu/published_papers/43759126
著者
清水 登大,長峯 聖人,外山 美樹
著者(英)
Shimizu Takahiro,Nagamine Masato,Toyama Miki
担当区分
筆頭著者
概要
自己制御とは,目標達成に向けて自らの思考,感情,行動を調整しようとするプロセス全般のことを指す。自己制御を向上させるための方略としてself-distancingがあり,非1人称セルフトークを行うことで促進することができる。本研究の目的は,self-distancingによる自己制御パフォーマンス向上への影響において,制御焦点が調整変数になり得るのかどうかを検討することであった。分析対象者は大学生72名であった。実験参加者は促進焦点または防止焦点を活性化され,1人称または非1人称セルフトークを行いながら自己制御課題(ハンドグリップをできるだけ長い時間握り続ける課題)に取り組んだ。実験の結果,促進焦点条件でのみ,1人称セルフトークと非1人称セルフトークの効果に差がみられた。この結果から,self-distancingの効果において,制御焦点の違いが調整変数として働く可能性が示された。
概要(英)
Self-regulation refers to the overall process of adjusting one's thoughts, feelings, and actions to achieve a goal. Self-distancing is a strategy for improving self-regulation, one that can be promoted by performing non-first-person self-talk. The present study examined whether regulatory focus could be a moderator of self-distancing's effects on improving self-regulation. After university students (N=72) were divided into groups for the experimental conditions, they were induced to have a promotion- or prevention-focused orientation and then asked to conduct a self-regulation task (squeezing a handgrip and holding it as long as possible) while conducting first-person or non-first-person self-talk. The results indicated that a difference between the effects of first-person self-talk and non-first-person self-talk was observed only in the promotion-focused condition. This result suggests that type of regulatory focus may be a moderator of effects of self-distancing.
出版者・発行元
一般社団法人 日本教育心理学会
出版者・発行元(英)
The Japanese Association of Educational Psychology
誌名
教育心理学研究
誌名(英)
The Japanese Journal of Educational Psychology
69
3
開始ページ
229
終了ページ
240
出版年月
2021年9月30日
査読の有無
査読有り
招待の有無
掲載種別
ISSN
0021-5015
DOI URL
https://doi.org/10.5926/jjep.69.229
共同研究・競争的資金等の研究課題