News


人材検索について

ハイパフォーマンススポーツに係る研究者やサポートスタッフ等の人材情報の検索ができます。HPSCに現在勤務する職員(HPSCスタッフ)、HPSCの勤務経験者(HPSC OB/OG)、HPSCの各種事業における協力者(HPSC事業協力者)のカテゴリーに分けております。人材データベースへのご登録はHPSCからご依頼させて頂いた方のみとしております。

最終更新日:2024/09/02

園部 豊

ソノベ ユタカ (Yutaka Sonobe)
論文
タイトル
新型コロナウイルス感染症( COVID-19)流行下における「オンデマンド型」大学体育実技授業の学修成果に影響を及ぼす要因の検討 : 運動行動変容ステージに注目して
タイトル(英)
An examination of the contributing factors on learning outcomes of “On-Demand format” university physical education practical courses during the COVID-19 pandemic occurrence: Focused on the stages of exercise behavior change
参照URL
https://researchmap.jp/sonobeyutaka/published_papers/40234509
著者
西田, 順一,木内, 敦詞,中山, 正剛,難波, 秀行,園部, 豊,西脇, 雅人,平工, 志穂,中田, 征克,西垣, 景太,小林, 雄志,田原, 亮二
著者(英)
NISHIDA, Junichi,キウチ, アツシ,NAKAYAMA, Seigo,NAMBA, Hideyuki,SONOBE, Yutaka,NISHIWAKI, Masato,HIRAKU, Shiho,NAKADA, Masakatsu,NISHIGAKI, Keita,KOBAYASHI, Yuji,TAHARA, Ryoji
担当区分
概要
新型コロナウイルス感染症の感染者数や重症者数が増加する中にて,大学では遠隔授業の実施を余儀なくされた.本研究では西田ほか(2021a)の知見を踏まえ,「オンデマンド(OD)型」体育実技授業の学修成果として,主観的恩恵および身体活動について検討した.加えて,OD型体育実技授業の影響要因として運動行動変容ステージに注目し,学修成果の差異を検討した.2020年度前期に一般体育実技授業を受講した学生を対象としてPBS-FYPE(西田ほか,2016),IPAQ(村瀬ほか,2002),そして運動行動変容ステージ(岡,2003)等をWeb調査した.2,687名の回答を分析した結果,「規則的な生活習慣」を除く全下位尺度にて同時双方向(RT)型に比べOD型体育実技授業の主観的恩恵が有意に低値であった.また,身体活動では全身体活動指標においてRT型に比べ,OD型体育実技授業が一貫して低値を示した.さらに,運動行動変容ステージからみたOD型体育実技授業の主観的恩恵について,男性では概ね「無関心期および関心期」と「準備期,実行期」,そして,「維持期」の間に有意な得点差がみられ,運動行動変容ステージ後期ほど高値であった.「総身体活動量」は男女とも,無関心期と関心期に比べ準備期が,また準備期に比べ実行期が有意に高値であった.本研究の限界と今後の課題が議論された.本研究の知見は,OD型体育実技授業にて学修成果の改善を図る上で有益な情報と捉えられた.
概要(英)
Similar to many countries worldwide, the number of cases and severity of coronavirus disease (COVID-19) infection increased in Japan. Therefore, universities implemented remote learning to prevent the spread of infection. Based on the findings of Nishida et al. (2021), the present study examined the perceived benefits and physical activities of “On-Demand (OD) format” PE practical courses. Additionally, we focused on the stages of exercise behavior change contributing to the learning outcomes of OD format PE courses. A web-based survey was conducted on items such as the Perceived Benefits Scale in university First-Year PE classes (PBS-FYPE; Nishida et al., 2016), the Japanese version of the International Physical Activity Questionnaire-Short Version (IPAQ-SV; Murase et al., 2002), and the stages of exercise behavior change (Oka, 2003) among university students who took general PE courses in the spring semester of 2020. Based on the analysis of 2,687 participants, it was found that the scores of the PBS-FYPE were significantly lower in the OD format PE than in the Real Time (RT) format PE practical courses, except for “regular lifestyles.” Moreover, all physical activity indices were consistently lower in the OD format PE than in the RT format PE practical courses. Further, there was a significant difference in PBSFYPE scores between the Precontemplation and Contemplation stages and the men’s Preparation, Action, and Maintenance stages. These scores were higher in the later stages of exercise behavior change. Furthermore, the total amount of physical activity was significantly higher in the Preparation stage than in the Precontemplation and Contemplation stages, and in the Action stage than in the Preparation stage, for both men and women. Finally, the differences in learning outcomes according to the stage of exercise behavior change were discussed, and the limitations of this study and future issues were discussed. These results suggested an effective procedure for improving students’ low learning outcomes in OD format PE practical courses.
出版者・発行元
全国大学体育連合
出版者・発行元(英)
Japanese Association of University Physical Eduation and Sports
誌名
大学体育スポーツ学研究
誌名(英)
Japanese Journal of Physical Education and Sport for Higher Education
19
開始ページ
1
終了ページ
14
出版年月
2022年3月17日
査読の有無
査読有り
招待の有無
掲載種別
研究論文(学術雑誌)
ISSN
DOI URL
https://doi.org/10.20723/jpeshe.19.0_1
共同研究・競争的資金等の研究課題